تبلیغات
امام حسین - مطالب اسفند 1392

فضیلت زیارت عاشورا

  امام صادق علیه السلام به صفوان مى گوید: ((هر گاه حاجتى پیدا كردى این زیارت را بخوان كه بر آورده خواهد شد)).
همچنین در بحارالانوار از علقمة بن محمد حضرمى از امام باقر علیه السلام حدیثى را نقل كرده كه مضمونش چنین است كه حضرت فرمود: ((هر كس امام حسین علیه السلام را با این زیارت (زیارت عاشورا) زیارت كند خداوند متعال صد هزار هزار درجه به او بدهد و مثل كسى باشد كه با امام حسین علیه السلام شهید شده باشد و از آن روزى كه امام حسین علیه السلام شهید شده و هر پیغمبر و رسولى و هر كس كه آن حضرت را زیارت كرده خداوند ثواب همه آنها را در نامه اعمال او بنویسد)).(1)
همانگونه كه در بحث خداشناسى ، اول باید انسان ظرف وجودى اش را از همه آلودگى ها پاك كند و با گفتن ((لا اله )) نفى الوهیت از همه خدایان دروغین و طواقیت بنماید آنگاه با گفتن ((الا اللّه )) تسلیم در مقابل حضرت احدیت شود.
در زیارت عاشورا نیز همین مسأ له حاكم است و به قول عرفا و حكما، اول باید تخلیه صورت گیرد سپس تحلیه انجام شود؛ یعنى براى اینكه انسان ملبّس به لباس مقدس تولاّ و تبرّا شود و شیعه و پیرو بودن خود را به اثبات برساند اول باید از دشمنان حضرات معصومین تبرّى بجوید و ظرف وجودى اش را پاك سازد تا خودش را آماده كند براى تقدیم سلام به حضور مقدس امام حسین و اولاد و اصحاب آن حضرت .
روى این حساب است كه در زیارت عاشورا دستور داده شده كه اول باید دشمنان و ظالمان و ستمگران به خاندان عصمت و طهارت را لعن و نفرین كرد بعد خدمت امام حسین علیه السلام سلام داد. اما براى اینكه انسان كاملاً دشمنى خود را نسبت به دشمنان اهل بیت و امام حسین علیه السلام و دوستى خود را نسبت به خاندان پیامبر اكرم مخصوصاً حضرت اباعبداللّه الحسین برساند باید اول صد مرتبه لعن و نفرین كند بعد صد مرتبه سلام و درود و تحیت . كه منقول است خیلى از بزرگان و مراجع و عرفا، زیارت عاشورا را با صد بار لعن و سلام مى خواندند از جمله نقل شده كه امام خمینى رحمه الله علیه چنین زیارت مى كردند.
همچنین حضرت آیة اللّه العظمى بهجت مى گوید: ((شیخ انصارى زیارت عاشورا با صد لعن و سلام مى خواندند)).
بنابراین ، زیارت عاشورا محكى است كه شیعیان و دوستان اهل بیت را به منصّه ظهور و بروز مى رساند و به همین جهت است كه دشمنان خاندان نبوت و رسالت ، مخصوصاً وهّابیها، در كربلا و نجف و عتبات عالیات و مكه و مدینه از به همراه بردن و خواندن مفاتیح مخالفت مى كنند كه عمده مخالفتشان به خاطر زیارت عاشورا است .
چند تذكر در مورد زیارت عاشورا
1 اگر قرائت صد بار لعن و سلام در هنگام زیارت عاشورا باعث عسر و حرج و یا سبب نخواندن زیارت عاشورا شود اگر چنانچه بعد از هر بخش از لعن ها و سلام ها بگوید: ((تسعاً و تسعین مرّه )) ان شاء اللّه ثواب زیارت كامل را خواهد داشت .
2 در مفاتیح الجنان چند جمله در حاشیه زیارت عاشورا آمده یعنى : ((و بالبرائة ممّن قاتلك و نصب لك الحرب و بالبرائة ممن اسّس اساس الظلم و الجور علیكم و ابرء الى اللّه و الى رسوله ))
.
چون در خیلى از كتب ادعیه معتبره این جملات جزء زیارت عاشورا آمده لذا خواندن این جملات الزامى است .
3 یكى از ویژگى هاى زیارت عاشورا علاوه بر ثواب عظیم اخروى كه ذكر گردید باعث بر آورده شدن حاجتهاى لاعلاج است ، بدین سبب سفارش ‍ مى شود هر كس براى هر حاجتى كه متوسل به این زیارت شریف مى شود 40 روز مرتب آن را قرائت نماید و افضل اوقات آن نیز بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب است .
4 بعد از خواندن زیارت عاشورا حتماً دو ركعت نماز زیارت امام حسین علیه السلام را بخواند كه همانند نماز صبح مى باشد.
5 بعد از زیارت عاشورا و دو ركعت نماز، دعاى علقمه حضرمى را نیز بخواند كه در مفاتیح الجنان با نام ((دعاى بعد از زیارت عاشورا)) آمده است .
6 اگر كسى بتواند زیارت عاشورا را روزى دو بار بخواند خیلى خوب است ؛ یعنى یكبار اول شب و یا آخر روز و یك بار هم اول صبح و قبل از طلوع آفتاب ؛ زیرا از عارف بزرگ و جمال العارفین حضرت آیة اللّه سید على آقا قاضى تبریزى منقول است كه بعد از ارتحالشان كسى ایشان را در عالم رؤ یا دید و سؤ ال كرد: چه عملى در آنجا از همه مهمتر است ؟ مى فرماید: ((زیارت عاشورا. بعد مى گوید: من پشیمانم كه چرا روزى یكبار زیارت عاشورا را قرائت كردم و دوبار نخواندم )).
و امّا فضیلت تربت سیّدالشّهداء علیه السلام
در فضیلت تربت سیدالشهداء همین بس كه در روایت آمده كه : ((خاك كربلا از چهار فرسخ تا چهار فرسخ از خاك بهشت است و در روز قیامت ضمیمه بهشت خواهد شد)).
شاهد این روایت هم قضیه اى است كه بین یكى از منجمین غربى و یك عالم شیعى اتفاق افتاده كه منجم مزبور ادعا مى كرده كه هر كس هر چه سؤ ال كند او جواب مى دهد؛ عالم شیعى ، قطعه اى از تربت سیدالشهدا را در داخل دست خود مى گیرد و مى گوید: این چیست ؟ منجم مزبور پس از لحظاتى تأ مل رنگ چهره اش متغیر مى شود و مى گوید: من مى دانم داخل دستت چیست آن قسمتى از خاك بهشت است اما متحیّرم از اینكه چگونه در دست تو قرار گرفته ! و بعد از اینكه مى فهمد تربت فرزند پیامبر اسلام است مسلمان مى شود.